tisdag 15 september 2009

Dom dagar jag jobbar.

Ifall ni tycker att jag inte skriver så överdrivet mycket om vad jag gör på dagarna, så är det för att mina dagar för tillfället ser ganska likadana ut.

07:30. Jag kliver upp, stänger av väckarklockorna. (En mysig "dags-att-vakna"-signal från mobilen, och en hemsk, högt tjutande extra-väckarklocka som går igång sju minuter senare. Utifall att. Men tro mej. Man vill inte somna om. Det finns nog inget värre sätt att starta dagen på än med väckarklocka nummer två.) Drar på mej bekväma kläder, sätter på mej dom marockanska springa-mellan-husen-tofflorna och går in till huset.

07:45. Jag hinner precis rosta en macka, steka ett ägg samt ta mej en kopp te i lugn och ro, innan barnen kommer ner. Mackor ska bres, tänder ska borstas, skor ska knytas. Och så går vi till skolan.

08:30. Valfri aktivitet, pass 1. Just nu pendlar jag mellan långpromenad med iPod, löprunda med Philippe, och att bara vara hemma och ta det lugnt. Pyssla lite, titta på en film, mejla. Det är en härlig känsla att inte längre behöva tvinga sej upp halv sju på morgnarna för att hinna piggna till inför matte- eller fysiklektionen klockan åttanollnoll. Och att nödvändigtvis inte måsta vara tiptop varje dag. Det är okej att vara en deg. Fast ibland gör jag annat också. Om Philippe jobbar hemifrån eller inte jobbar så mycket alls. Då diskuterar vi teer och andra relevanta ämnen. Eller åker och handlar på le supermarché eller går på andra roliga butiker.

11:10. Jag hämtar barnen på skolan. Lagar lunch, äter lunch. Leker lite eller tittar på TV. Vi måste alltid bryta upp för att gå tillbaka till skolan mitt i Flipper. När det är som mest spännande och musiken är som knäppast.

13:30. Valfri aktivitet, pass 2. Ja. Ungefär som pass ett. Förutom att nu börjar inte-morgonmänniskan inom mej piggna till och jag får lust att göra något mer energikrävande. Baka en kaka, städa, läsa utan att somna, plugga franska. Min vision är att emellanåt få överflödigt med inspiration som jag ger uttryck för i form av målning i någon park. Eller sömnad. (Tips på billiga och roliga tygbutiker inne i Paris mottages gärna!)

16:20. Jag hämtar barna mina på skolan. Ibland bråkar vi lite, ibland pussas vi extra mycket på kinderna. Ibland avancerar jag och ställer kniviga frågor på franska som jag inte förstår svaren på. Väl hemma fikar vi. Ibland blir det nybakt, ibland blir det Pom potes eller frukt och mackor. Och så leker vi lite. Kanske bakar vi. Jag tjatar om läxor. Jag tjatar om att nu är det dags för bad.

19:00. Och så har det hunnit bliva kväll. Somliga kvällar lagar jag middag, somliga hjälper jag bara till lite, eventuellt introducerar jag Philippe i det svenska köket. Sen middag a là medelhavskultur. Självfallet ostar och bröd efter maten.

20:00. Jag blir pussad godnatt av barnen och dom går upp och lägger sej. Vi plockar fram tekannan, överväger noga valet av te, dukar fram koppar. Fram kommer också cirka sju chokladkakor med varierande kakaohalt och andra inslag i form av nötter/havssalt/apelsin/hallon/tryffel/ni vet.. Alltid choklad.

Och där har ni min dag i ett tidsschema!

3 kommentarer:

Miriam Parkman sa...

Det låter ganska schysst tycker jag!
Dock blir jag nyfiken; vad för svenska rätter har du lagat?:D

Och de där te-och-choklad-kvällarna låter ju inte helt dumma...hehe;)

Sara sa...

En fråga, är det dina barn eller någon annans?

Mirjam Hemström sa...

Mina barn som jag är aupair för! :)