fredag 30 oktober 2009

St Valery, del två.

Vi gjorde en utflykt till den gamla staden Abbeville, ett par mil ifrån St Valery. Här fanns en vacker, gotisk kyrka från femtonhundratalet. Église Saint-Sépulcre. En hel massa spännande historia bakom, som dessvärre gick in genom ena örat, fascinerade för tjugo minuter, och sedan gick ut genom andra örat. Men det var i alla fall krig och förstörelse med i bilden. Fönstren i kyrkan försvann 1945, och ersattes 1989 av nya; glasmålningar av konstnären Alfred Manessier. Ljuset och färgerna kommer jag i alla fall inte att glömma i första taget. För oerhört vackert var det.

Och här är en liten glimt av huset vi bodde i. Ett stort vitt stenhus med ärtgröna fönsterkarmar. Precis samma grönfärg som Claude Monets farstu. Ett alldeles eget Monet's hus. Vilken dröm!

Det var okej att vara lazy.

Och såhär spenderade jag många timmar. Under dubbla täcken i min enorma säng. Med en bok och en kopp te. Aldrig hade jag väl trott att jag skulle njuta av engelskspråkig skönlitteratur. Men. Bor man i ett annat land där svenskspråkiga böcker inte växer på träd, och man är ledig och tar det lugnt en bit ifrån storstadsruschen. Då finner jag ro nog att kunna koppla av med till och med detta.

Bisous,
Mirjam

1 kommentar:

Samara sa...

Jättefina bilder.
Häsa till Miriam.
Tur ni har olika stavning så man kan hålla isär er, hihi.