torsdag 8 oktober 2009

Såhär i skördetider.

Jag fortsätter med mina muffins jag. Populariteten här hemma varierar, helst ska det ju vara med choklad. Men i eftermiddags bakade jag äppel- och kanelmuffins med crumble, vilket gick hem hyfsat! Jag tänker inte säga hur många jag klämt i mej. Men jag har sannerligen ont i magen nu. Så, ut och ta vara på äpplena i trädgården nu.

Äppel- och kanelmuffins med crumble
ca 8 st stora eller 12 st små
Muffinssmet
100 g smör
2 2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Fyllning
3 st stora äpplen
1 msk smör till stekning
2 msk strösocker
2 msk malen kanel
Smuldeg
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker
  • Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.

  • Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

  • Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Skär äpplena i klyftor. Stek dem i smör, strösocker och kanel. Låt svalna. Blanda äpplena med muffinssmeten och fyll formarna till 2/3 med smet.

  • Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke. Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins. Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små.
Underbart goda! Speciellt tillsammans med en stor kopp kryddigt te av något slag.

Inga kommentarer: